SLUTTRAPPORT
OM LESESTAFETT-ETAPPEN PÅ STRØMSBU VGS
Skoleåret er slutt,
og det er tid for å oppsummere vår deltakelse i LESESTAFETTEN.
Hva har skjedd etter at vi
sendte stafettpinnen videre i desember, og hvilke erfaringer har vi gjort?
Etter at elevene hadde lest de bøkene de valgte, presenterte de bøkene for medelevene, de fleste valgte muntlig presentasjonsform. Dette gav fine ringvirkninger i klassen, og mange lånte, leste og diskuterte bøkene etterpå.
På den måten kan vi si at målet med å stimulere til leselyst blant ungdom er oppfylt. Men vi hadde til nå ikke vært ute i ungdomsskoler med litteratur. Bare et fåtall elever kunne tenke seg å formidle litteratur til yngre lesere, men i prosjektuka i mars slo 4 elever til og kontaktet sine tidligere ungdomsskoler. Under tittelen UNGDOM OG LITTERATUR gjennomførte de en spørreundersøkelse om ungdoms forhold til litteratur. Som takk for svarene, presenterte de bøker for elevene. Våre elever kom fornøyde tilbake, og de mente at de hadde møtt et interessert publikum. Presentasjonene var enkle med korte innholdsreferat, smakebiter opplest fra bøkene og begrunnelser for anbefalingen. Flott gjort av leseglade jenter!
Bøkene som ble presentert
var bl.a.:
Ellen Hofsø | Det er noe jeg må si deg | Solum 1991 |
Zana Muhsen og Andrew Crofts | Solgt | Hjemmet 1992 |
Hilde Hagerup | Løvetannsang | Aschehoug 2002 |
Noe for enhver smak!
20.06.03
Bodvild T. Standal
Prosjektansvarlig Strømsbu
vg. skole
>> Tilbake